Z narzuconymi postaciami całościowymi, z rozpowszechnionym poglądem ogólnym na jakąś dziedzinę, z przyjętą ogólnie analizą elementów […] – wciska się kolektyw do procesu patrzenia i widzenia, myślenia i poznawania. Jeśli każda obserwacja, zwyczajna codzienna […] jest modelowaniem, to szablonu dostarcza kolektyw.I nie ma innej możliwości.Ludwik Fleck, Patrzeć, widzieć, wiedzieć; 1947.
Estetyzacja
Za archetyp
współczesnych mediów można dziś już chyba uznać twitter, a charakterystycznym
dla nich stylem wypowiedzi stała się typowa dla tej platformy poetyka
mikroblogowa. Emocjonalność, lapidarność i powierzchowność są wyznacznikami
informacji „dobrze podanej”. Krótkie, niepowiązane ze sobą fragmenty tworzą informacyjne
patchworki, których migotliwa różnorodność i falowanie przyciąga
na chwilę uwagę, nie pozwala jednak odnaleźć znaczącego wzoru. Brak tu także
prawdziwej atencji.
Przemieszczające się
swobodnie w polu uwagi przypadkowe sygnały nie pozostawiają żadnych śladów –
jedynie przelotne wrażenia. Pozostają
doznanie czysto estetyczne, odczuwanie rytmu i zmienności, zanikających
powidoków, bezrefleksyjna percepcja form, które potrafią hipnotyzować. Przyjemność
ulotnych doświadczeń. Informacyjny
collage ma również inny walor estetyczny, może być przy okazji tapetą,
dekoracyjnym tłem dla codziennej monotonii i bez wątpienia mniej „sensacyjnej” rzeczywistości.
Linearność i płynność
medialnych przekazów nie musi wiązać się z narracją. Nie występuje tu żaden czasowy
ład, nie pojawia się porządkująca je chronologia. W materii tej brak węzłów,
splotów czy innych, znaczących miejsc wyznaczających strukturę. Nie wywołują
więc poczucia żalu za czymś utraconym ale też do niczego nie zobowiązują, nie
oczekują odpowiedzialności pozostawiając odbiorcę w poczuciu pełnej wolności.
Oderwane od siebie
części w zasadzie na nic też nie wskazują (nie tego się od nich oczekuje),
niczego nie przywołują i do niczego się nie odnoszą. Istnieją same dla siebie i
przyjemności kontemplacji ich zmiennych kształtów.
Nigdy jeszcze media nie
były tak przyjemne w odbiorze...
Pełny tekst
nt. Estetyzacji, Dewaluacji, Ludyczności i Alegoryczności mediów w
najnowszym wydaniu Nowe Media pod red. Eryka Mistewicza
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz