piątek, 12 kwietnia 2013

Tłum marketerem jutra? (konferencja The Future of Crowdsourcing).


Marki to byty coraz bardziej otwarte. Korzystanie ze zbiorowej inteligencji konsumentów w celu tworzenia marketingowych rozwiązań to dziedzina wciąż nowa, często traktowana bardziej jako egzotyczny eksperyment niż "poważne i sprawdzone" rozwiązanie biznesowe. Jest to jednak jedna z kluczowych dyscyplin i umiejętności, które jutro będą decydować o sukcesie (lub wręcz przetrwaniu) marek. Jak zauważa Shelley Kuipers, (CEO kanadyjskiej firmy Chaordix): Participation is the new brand.
Od lewej: Jan Kasprzycki-Rosikoń, Epirot Ludvik Nekaj, Dominika Przyłęcka, Shelley Kuipers, Karsten Wenzlaff.

Zaprezentowane przez przedstawicieli MillionYou przykłady działań crowdsourcingowych 
prowadzonych dla takich marek jak Volkswagen, Aviva, Canon czy Heineken udowadniają, że zaangażowane społeczności konsumentów mogą faktycznie stanowić konkurencję dla tradycyjnych dostawców rozwiązań kreatywnych czy designerskich. Tzw. "agencje 3.0" działają coraz sprawniej korzystając z coraz doskonalszych procesów i zaawansowancyh narzędzi.

Francois Petavy (CEO, francuska eYeka) w przekonujący sposób prezentował metodę współdziałania z konsumentami: od fazy briefingowej, poprzez ocenę nadsyłanych rozwiązań do etapu przekazywania uczestnikom informacji zwrotnej. Proces obejmuje formułowanie wyzwań strategicznych, następnie przekształcenie ich w wyzwanie koncepcyjne, etap konkursu idei, analizę propozycji i selekcję zwycięzców. W procesie takim jest zarówno miejsce na emocje, zabawę i rywalizację jak i na konkretną nagrodę finansową.

Knowledge is no longer restrained by physical limits. Only our limits to connect and collaborate can restrain the distribution of knowledge.
Karsten Wenzlaff

Epirot Ludvik Nekaj (Crowdsourcing Week) w interesujący sposób podkreślił różnicę pomiędzy "otwartą" i "zamkniętą" szkołą tworzenia kreatywnych rozwiązań (case Shell, Let' go), a Karsten Wenzlaff (Niemiecki ikosom) odniósł ideę otwartości do ewolucji postaw dzisiejszych firm wobec konsumentów i ogólnej, głębszej zmiany gospodarczej, która właśnie zachodzi. To właśnie otwartość może wg niego stanowić o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstw jutra. Dobitnie wyglądało dokonane przez niego porównanie organizacji o "starej"i "nowej" orientacji:

- Zaufanie                       - Kontrola
- Płaska struktura            - Hierarchia
- Wersje beta                  - Zasada "zero błedów"
- Prostota                        - Złożoność
- Współdziałanie            - Konkurencyjność
- Dynamika                    - Powolność

Prelegenci dzisiejszej konferencji The Future of Crowdsourcing, których miałem okazję wysłuchać, dali wiele przykładów na to, że systematyczne współdziałanie na linii marka-konsument owocuje rozwiązaniami adekwatnymi do potrzeb klientów, oszczędnością czasu i środków potrzebnych dla generowania nowych koncepcji (produktów, usług, opakowań, zawartości, tworzonych treści, procesów itd.) oraz umacnianiem więzi emocjonalnych z marką. Jakby nie patrzeć same korzyści.
Bardzo to wszystko budujące i optymistyczne.
Wiosenne.

Tak na marginesie: kooperacja z konsumentami i otwartość to jednak postawa wymagająca - wiele dotychczasowych przekonań, stereotypów i nawyków trzeba wyrzucić do kosza i zapomnieć o nich definitywnie. I do tego trzeba się już przyzwyczajać. To chyba właśnie sztuka zapominania staje się dziś najcenniejszą kompetencją.

Creative Commons License

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.


3 komentarze:

  1. http://therexpedition.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. http://therexpedition.com/about/what-is-the-relationship-economy/

    OdpowiedzUsuń
  3. Niecnie wykorzystam Darwina do odniesienia się do ostatniego zdania tego wpisu: "To nie najmocniejsze gatunki przetrwają, ani nie te najbardziej inteligentne, ale te, które najlepiej przystosowują się do zmian." Myślę, że przed nami interesujące, być może wstrząsające, czasy. :)

    OdpowiedzUsuń

Kontakt: STANISZEWSKIkropkaMmałpaDŻIMEILkropkaKOM

Poprzednie wpisy: