niedziela, 11 marca 2012

Czterolistna koniczyna od Roberta Kozielskiego.


dr Robert Kozielski napisał książkę, którą przeczytać powinien każdy menadżer. Przede wszystkim jest to pozycja mocno osadzona w lokalnych realiach. Choć znaleźć tu można wiele przykładów silnych globalnych firm – liderów wzrostu i innowacji, to najciekawsze są odniesienia do polskich przedsiębiorstw, którym udało się zbudować trwałą przewagę strategiczną.

R. Kozielski napisał książkę w oparciu o własne badania, prace consultingowe oraz rozmowy, wywiady i współpracę z liderami (m. in. Marcin Barański – Tubądzin, Andziej Blikle – A. Blikle, Jacek Furman – Aflofarm, Paweł Kucharski – mbank, Multibank, Sławomir Lachowski – mBank, BRE bank, Radosław Wiśniewski – Redan). Dzięki temu książka jest nie tylko rzetelnym kompendium wiedzy na temat współczesnych zasad zarzadzania i marketingu, ale również zbiorem inspirujących historii z ostatnich 20 lat polskiej przedsiębiorczości.



Książka zawiera celną analizę cech współczesnego środowiska biznesowego (niestabilnego i pełnego nieprzewidywalności) oraz związanych z nimi zagrożeń i źródeł potencjalnych porażek. Odpowiedzią na te zagrożenia jest zrozumienie nowego paradygmatu biznesowego, w którym warunkami przetrwania i sukcesu staje się coraz częściej empatia, holistyczne podejście i autentyczna wrażliwość na potrzeby klienta – wszystko to połączone ze znaczącymi zmianami w kulturze organizacyjnej.

I to właśnie kultura organizacyjna wspierająca wyobraźnię, zaangażowanie i twórcze myślenie pracowników wydaje się kluczowym warunkiem sukcesu współczesnych organizacji. Trafna koncepcja biznesowa i sprawność operacyjna są rzecz jasna nieodzowne ale pełnego sensu nabierają dopiero we właściwie ukształtowanej kulturze firmy. Autor słusznie zauważa, że:
„Biznes bez wartości nie ma większego sensu. Wymaga on bowiem nie tylko wspaniałych idei, ale przede wszystkim realizacji na co dzień. Wymaga zrozumienia ważnych słów, takich jak: wydajność, efektywność, sprawność. Bez nich nawet najlepsze wizje pozostaną jedynie marzeniami ich twórców” [s. 114]
Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu; Robert Kozielski, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.

Tak na marginesie: w jednym z rozdziałów autor wspomina o „serendipity” – sytuacji, w której ktoś, dzięki szczęściu czy koincydencji odnajduje coś wartego uwagi i wartościowego. I to kolejny powód by sięgnąć po tę książkę.
Robercie, serdeczne gratulacje i życzenia opublikowania kolejnej, równie wartościowej pozycji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt: STANISZEWSKIkropkaMmałpaDŻIMEILkropkaKOM

Poprzednie wpisy: